Nerdete? Moi, no no no.

Merker at det er grenseløst lenge mellom hvert innlegg, men kanskje jeg nå får ånden over meg hvis jeg har noe spesifikt å skrive om. Jeg kan i allefall håpe på det. Dette innlegget vil være litt todelt, først om Grete Roede-kurs og den andre halvdelen om hvor ekstremt nerdete jeg innser at jeg faktisk er, som er noe skremmende, men ja.
Jeg har meldt meg på Grete Roede-kurs, for ca fire eller fem uker siden, men kom på at jeg kunne bruke blogg (to g-er?) til å på en måte dokumentere hva jeg driver med og hvordan det går. Oh yeah. Så, greia er den at vi, en gjeng med jenter som også er med på kurset, møtes en gang i uka og veier oss og snakker om hva vi gjorde i uka som gikk. I uka som gikk, eller kommer, eller hva man nå vil si, skal vi passe på hva vi spiser og trene og gjøre sånne artige ting. I den uka som holder på nå, det var en rar måte å si noe på, har jeg bare trent to ganger, jeg skal trene i morgen, lørdag og kanskje søndag også, så det er ikke så ille som man skulle tro. Begge gangene jeg har trent så langt har jeg løpt, og dette er jenta som hater å springe. Har alltid sett på det som en ekstremt kjedelig aktivitet å drive med, men nå, plutselig, i en alder av 22, syns jeg ikke det er så verst. Jeg trente intervaller, slik at jeg sprang i fire minutter og gikk i tre minutter, og gjentok dette, springinga altså, fire ganger, med oppvarming først og jeg gikk ned pulsen litt etterpå. Passe sliten etterpå, men meget fornøyd med meg selv. Kan også nevne at mens jeg har gått på kurs har jeg gått ned 5 kilo, på fem uker, og er veldig fornøyd med å finne noe som faktisk funker, om bare centimetrene forsvinner også så blir alt enda bedre. :)
Så, nerden Inga. Jeg har i det siste begynt å innse at jeg blir mer og mer nerdete. Ikke at jeg ser på dette som et problem, jeg bare overrasker meg selv av og til med hva jeg finner morsomt og interessant. Som vi alle vet, i alle fall noen av oss, så gikk det i 2002 en TV-serie på amerikanske TV-kanaler som het Firefly. Den var lagd av Joss Whedon, mannen bak Buffy og Angel, og handlet om rom-pirater som også så litt ut som cowboyer, med den fantastiske Nathan Fillion i en av rollene. Serien er satt til 2517 og jorda har blitt så ødelagt at menneskene må flytte til andre solsystemer og terraforme planeter så de kan bo der. Våre helter er tyver/smuglere/helter og bor på et romskip kalt Serenity, masse bakgrunn for alle våre uvitende her altså. En av karakterene er en tidligere leiesoldat som heter Jayne Cobb og spilles av Adam Baldwin, ikke i slekt med Alec Baldwin. Han er svær og brei og ganske tøff, men i en episode mottar han ei lue fra sin mor, den er gul, oransje, har røde øreflapper og en rød, gul og oransje dusk. Fordi jeg er den nerden jeg er har jeg nå strikka ei sånn lue, og den er ganske snerten. Bildet er selvfølgelig av Jayne med lua, så, ganske sexy som du ser. Andre nerdeting jeg har gjort i det siste: Jeg fant ut at Thomas Malthus hadde bursdag på 13. februar og ble ganske gira fordi jeg vet hvem han er. Han er en samfunnsteorietiker som hadde forskjellige teorier om populasjonsvekst. Yes, that's me, rocking with the social science. Hva mer? Jeg hadde på meg plaster en dag, med Star Wars-motiv, som er nerdete nok, og kommenterte at jeg ville likt dem bedre hvis de hadde vært original series og ikke clone wars. Jeg brukte en dag Superman til å forklare noe, som overrasket både meg og de jeg snakket til. Og jeg har begynt på andre sesong av Battlestar Galactica, yes, Sheldon would be proud (Big Bang Theory, hvis det ikke var opplagt). Jeg har dessuten bestemt meg for å bli bibliotekar, fordi det generelt bare er kule bibliotekarer her i verden. Det finnes strengt tatt ikke noe mer nerdete, eller, Sunniva skal bli lærer og vi skal bo sammen i et hus med tårn, men det er bare kult.